Propaganda Filmlerinin Bir Prototipi olarak Arabistanl─▒ Lawrence (Enver G├╝l┼čen)

Tarih: 03/09/2009   /   Toplam Yorum 4   / Yazar Ad─▒:      /   Okunma 25815

Enver G├╝l┼čen, ÔÇťSava┼č ve SinemaÔÇŁ yaz─▒lar─▒n─▒n ikincisinde David Lean'in y├Ânetti─či, Peter O'Toole, Alec Guinnes ve Anthony Quinn'in ba┼črol├╝n├╝ oynad─▒─č─▒ 1962 yap─▒m─▒ Lawrence of Arabia ( Arabistanl─▒ Lawrence) adl─▒ filmi de─čerlendiriyor. Bildi─čimiz gibi Arabistanl─▒ Lawrence, 1.D├╝nya Sava┼č─▒ s─▒ras─▒nda Arabistan yar─▒madas─▒nda, ─░ngiliz subay─▒ bir casusun Araplar─▒ Osmanl─▒lara kar┼č─▒ k─▒┼čk─▒rtmas─▒n─▒ konu edinmekte. G├╝l┼čen tipik propaganda filmlerinde oldu─ču gibi bu filmde de ├Âncelikle bir kahraman ├╝retildi─čini, bu kahraman─▒n kendi ki┼čili─činde y├Ânetmenin (ve elbette y├Ânetmene o kadar b├╝y├╝k b├╝t├želi film yapt─▒rm─▒┼č olanlar─▒n) fikirlerinin yap─▒land─▒r─▒ld─▒─č─▒ merkez oldu─čunu, bu kahraman─▒n kendisine de propagandan─▒n gerektirdi─či her t├╝rl├╝ kodun y├╝klendi─čini yaz─▒yor. ÔÇť.... Milliyet├žilikleri azd─▒rarak b├Âl-par├žala-y├Ânet tavr─▒n─▒ g├╝n├╝m├╝zde dahi ba┼čat unsur olarak kullanan, uzun y├╝zy─▒llar birlikte ya┼čam─▒┼č insanlar─▒n ortak y├Ânlerini unutturup, birbirlerine kar┼č─▒t y├Ânlerini cilalayan ve keskinle┼čtiren propagandan─▒n olmazsa olmaz─▒ olan Hollywood sinemas─▒n─▒n bu yap─▒t─▒ bu a├ž─▒dan sonraki filmlerin de tam bir ┼čablonu olmaktad─▒r. Bir ba┼čyap─▒t m─▒d─▒r? Benim i├žin b├╝y├╝k b├╝t├želi bir propaganda filmidir. Ne sinematografi olarak, ne hik├óye olarak pek bir anlam─▒ olmayan, ama ├žok ba┼čar─▒l─▒ bir propaganda filmiÔÇŽ Film sanat─▒n─▒n ahlaks─▒zl─▒─ča, tek yanl─▒l─▒─ča ve s├Âm├╝rgecili─če nas─▒l ara├ž k─▒l─▒nd─▒─č─▒ g├Âr├╝lmek isteniyorsa mutlaka izlenmeli.ÔÇŁ

 

Sinema tarihinde ├žok ├Ânemli oldu─ču halde g├Âz ard─▒ edilmi┼č ├žok film oldu─ču gibi, haddinden fazla de─čer g├Ârm├╝┼č olduk├ža fazla film vard─▒r. Adeta babadan o─čla ge├žen bir miras gibi, hepimize, baz─▒ filmlerin ÔÇťklasikÔÇŁ oldu─ču ve ba┼čyap─▒t de─čeri g├Ârmesi gerekti─či enjekte edilir. Sinema end├╝strisine yazar, ele┼čtirmen veya ba┼čka ┼čekilde hizmet edenlerin k─▒ta sahanl─▒─č─▒d─▒r adeta bu filmler. Bu filmler arac─▒l─▒─č─▒yla seyircide iktidar kurulur. Sizden, bu filmlerin iyi filmler oldu─čuna kay─▒ts─▒z ┼čarts─▒z kesin bir itaat isterler. Elbette sinema zevki ve bilgisi s─▒n─▒rl─▒ insanlar aras─▒nda bu iktidar─▒n kurulmas─▒ ├žok kolayd─▒r. Ancak, her ÔÇťklasikÔÇŁ denen filmin klasik olmad─▒─č─▒n─▒ ve her ba┼čyap─▒t diye adland─▒r─▒lan─▒n ba┼čyap─▒t olmayabilece─čini, kendi incelmi┼č zevkinin e┼čli─činde anlayabilen bir sinefil i├žin, bu tip iktidar giri┼čimleri ├žok anlam ifade etmezler. O sinefiller bilirler ki sineman─▒n en iyi filmlerinden oldu─ču fikriyle dayat─▒lan ├žo─ču film, asl─▒nda bamba┼čka fakt├Ârlerin devreye girmesi, bamba┼čka akt├Ârlerin kataliz├Ârl├╝─č├╝ ile bu ilgiye mazhar g├Âr├╝l├╝rler. Ancak ├žo─ču zaman bu t├╝r filmler d─▒┼čar─▒daki parlak ambalajlar─▒n─▒n alt─▒nda kocaman bir hi├žtirler.

Sinema tarihinin en iyi filmlerini s─▒ralayan ve ├žo─čunlu─čunu Hollywood filmlerinin ald─▒─č─▒ listelere bakt─▒─č─▒m─▒zda, bir filmin m├╝temadiyen en iyiler aras─▒nda g├Âsterildi─čini g├Âr├╝r├╝z. ├ço─ču zaman ilk 50 film aras─▒na, bazen de ilk 10 aras─▒na sokulan, s├Âz├╝n├╝ etti─čim bu film David LeanÔÇÖin 1962 yap─▒m─▒ ÔÇťLawrence of Arabia- Arabistanl─▒ LawrenceÔÇŁ filmidir. Sorgulamayan, ama ÔÇťsinema uzmanlar─▒naÔÇŁ itaat eden birisiyseniz bu filmi ilk izleyi┼činizde siz de benzer bir etkiye kap─▒labilirsiniz. ├ť├ž bu├žuk saati a┼čk─▒n, ├žok zengin bir akt├Âr ve fig├╝ran kadrosuyla ├žekilmi┼č ve ├žok pahal─▒ya mal olmu┼č b├Âyle bir filmin ba┼čyap─▒t oldu─čuna ikna olman─▒z hi├ž de zor olmaz. Asl─▒nda sinema end├╝strisinin Hollywood ├Ânc├╝l├╝─č├╝nde sinema sanat─▒n─▒ i─čdi┼č eden h├╝k├╝mranl─▒─č─▒ b├Âyle bir alg─▒y─▒ (k├Ârl├╝─č├╝n├╝) yaratmay─▒ ama├žlar. Bu h├╝k├╝mranl─▒k, bu tip filmler arac─▒l─▒─č─▒yla bir t├╝r alg─▒ prototipi yarat─▒p, o prototipi k├╝├ž├╝k de─či┼čikliklerle tepe tepe kullanmak ve kendi end├╝strilerine dayanak k─▒lmaya zemin haz─▒rlamak demektir ayn─▒ zamanda.

ÔÇťArabistanl─▒ LawrenceÔÇŁ nas─▒l bir alg─▒ k├Ârl├╝─č├╝, ya da daha do─čru bir s├Âyleni┼čle nas─▒l bir alg─▒ prototipi yaratmaktad─▒r? Bu konuyu derinlemesine ele almadan ├Ânce ÔÇťArabistanl─▒ LawrenceÔÇŁ benzeri epik filmlerin ├Âzelliklerini ele almam─▒z gereklidir.

Hollywood yap─▒m─▒ filmlerin en ├Ânemli ├Âzelli─či klasik hik├óye anlat─▒m─▒na ve Aristocu dramatik yap─▒ya sonuna kadar itaat etmeleridir. HollywoodÔÇÖun epik filmlerinin de bu dramatik yap─▒dan s─▒yr─▒ld─▒klar─▒ s├Âylenemez. Bu yap─▒, seyirciyle kurulan ili┼čkinin tek tarafl─▒ olmas─▒ demektir ayn─▒ zamanda. Film, y├Ântemi itibariyle ger├žek hayata, onu taklit ederek bir ayna tutmay─▒ ama├žlar. Ancak tutulan bu ayna y├╝zeysel bir taklit oldu─ču i├žin hayat─▒n kendisine n├╝fuz etmekten ├žok seyircinin alg─▒s─▒na despotik bir m├╝dahalede bulunur. Sinematografisi de bu t├╝r bir tek y├Ânl├╝l├╝─če ve alternatifsiz tek anlaml─▒l─▒─ča uygun bir bi├žimi benimser.

Arabistanl─▒ Lawrence filmi, klasik hik├óye anlat─▒m─▒n─▒n kurallar─▒na sonuna kadar uyan bir filmdir. Zaten y├Ânetmen David Lean (aslen ─░ngilizÔÇÖdir) de ├žok b├╝y├╝k b├╝t├želi klasik yap─▒l─▒ filmlerin vasat y├Ânetmeni olarak tan─▒mlanabilir rahatl─▒kla. Filmin hik├óyeyi ele al─▒┼č bi├žimi, film ortam─▒n─▒n hik├óyenin paralelinde ve hik├óyeye yard─▒mc─▒ bir ortam olarak bulunmas─▒ ┼čeklinde olur. Ana ama├ž, hik├óyenin anlat─▒lmas─▒ ve bu hik├óyenin ba┼čka anlama imk├ónlar─▒na izin vermeyecek ┼čekilde tek bir amaca y├Ânelik bir zemini ortaya ├ž─▒karmas─▒d─▒r. Bu zeminin ortaya ├ž─▒kmas─▒ Hollywood film end├╝strisi i├žin hayati bir ├Ânem arz eder. Zira HollywoodÔÇÖun en b├╝y├╝k sponsorlar─▒ Amerikan ve ─░ngiliz devletleri, dolay─▒s─▒yla resmi tarih anlay─▒┼člar─▒n─▒ tekellerinde bulunduran g├╝├žlerdir. Bu ┼čekilde, filmler bir t├╝r alg─▒da tek├žili─če ve bu y├Ântem arac─▒l─▒yla da propagandaya hizmet ederler. Hele s├Âz konusu olan tarihi filmler veya sava┼č filmleri oldu─čunda, filmin bu y├Ân├╝ her zamankinden ├žok daha belirgin hale gelir.

Peki, film i├žinde tek anlaml─▒l─▒─č─▒ nas─▒l beceriyor Hollywood yap─▒m─▒ bu filmler? ├ľncelikle dramatik yap─▒y─▒ ve geleneksel hik├óye anlat─▒m kal─▒plar─▒n─▒ bozmadan kullanarak! Sinematografi, kameran─▒n, ├žok anlaml─▒l─▒─č─▒ veya seyircinin, filmin i├žerisine girip kendi anlam─▒n─▒ se├žebilece─či bir yap─▒y─▒ bertaraf edebilecek ┼čekilde despotik kullan─▒l─▒r. Kurgu ├Ânemli bir alg─▒-se├žme y├Ântemi olarak bu tip filmlerde ├Âne ├ž─▒kar. Alan derinli─či sadece manzaralara ÔÇťg├╝zellik katmaktaÔÇŁ kullan─▒l─▒rken, anlamla ili┼čkiyi yaratabilmek anlam─▒nda neredeyse hi├ž kullan─▒lmaz. Tek odakl─▒ bir ├žer├ževe vard─▒r ve o odaktan al─▒p alabilece─činiz y├Ânetmenin sizin anlam─▒n─▒z─▒ istedi─či ┼čeydir!

B├╝t├╝n bu girizg├óh ÔÇťArabistanl─▒ LawrenceÔÇŁ filminin, hangi y├Ânleriyle bir t├╝r ÔÇťpropaganda filmleri prototipiÔÇŁ oldu─čunun daha iyi anla┼č─▒lmas─▒ i├žindir. Zira bu film sadece hik├óyesiyle de─čil, hik├óyesini ele al─▒┼č bi├žimiyle ve sinematografisiyle de tek anlaml─▒ bir propaganda filmidir. Arabistanl─▒ Lawrence filminden ├Ânce de bu tip ├žok film ├žekilmi┼č olsa da, HollywoodÔÇÖun, ├Âzellikle b├╝y├╝k b├╝t├želi yap─▒tlar─▒ndan propaganda i├žeri─činin ├Ânemi y├╝ksek olanlar─▒n─▒n ┼čablonu gibidir bu film.

Tarihsel olaylar─▒n aktar─▒m─▒nda sinema sanat─▒n─▒n bu ┼čekilde bir propaganda arac─▒ olarak kullan─▒lmas─▒, bu filmlere verilen ba┼čyap─▒t payesiyle birlikte ├žok etkin bir silah haline gelebilmektedir. Bu tip filmler benim ÔÇťmerkezka├žÔÇŁ ad─▒n─▒ verdi─čim, anlam─▒ her daim yeniden ├╝reten ve bu y├╝zden de anlam─▒n ├žok y├Ânl├╝l├╝─č├╝ne imk├ón veren filmlerin tam tersi olarak ÔÇťmerkezciÔÇŁ filmlerdir. Anlam hep belirlenen bir merkez i├žine akar ve orada ┼čekillenir. Y├Ânetmen o merkezi sizin i├žin belirlemi┼čtir ve sizin bu konuda yapabilece─činiz ┼čey, y├Ânetmenin merkezine do─čru akan filmi hayranl─▒k i├žinde ve ÔÇťkap─▒larakÔÇŁ izlemenizdir. Adeta kafan─▒za y├Ânetmenin fikirleri ┼č─▒r─▒nga edilir.

Arabistanl─▒ Lawrence, 1.D├╝nya Sava┼č─▒ s─▒ras─▒nda Arabistan yar─▒madas─▒nda, ─░ngiliz subay─▒ bir casusun Araplar─▒ Osmanl─▒lara kar┼č─▒ k─▒┼čk─▒rtmas─▒n─▒ konu edinir. Tabii ki konunun ele al─▒n─▒┼č bi├žimi, o konuyu benim tan─▒mlad─▒─č─▒m ┼čekliyle olmaz. Tipik propaganda filmlerinde oldu─ču gibi bu filmde de ├Âncelikle bir kahraman ├╝retilmelidir. Bu kahraman, kendi ki┼čili─činde y├Ânetmenin (ve elbette y├Ânetmene o kadar b├╝y├╝k b├╝t├želi film yapt─▒rm─▒┼č olanlar─▒n) merkezi fikirlerinin yap─▒land─▒r─▒ld─▒─č─▒ merkez demektir ayn─▒ zamanda. Kahraman fig├╝r├╝, seyircinin kendisini onun yerine koyup filme kendini kapt─▒rmas─▒ ve filmin mesaj─▒n─▒n i├žselle┼čtirilmesi i├žin gereklidir. Art─▒k o kahraman fig├╝r├╝ne propagandan─▒n gerektirdi─či her t├╝rl├╝ kod y├╝klenir.

Kahraman─▒m─▒z kendisini Araplar─▒n ÔÇť├Âzg├╝rl├╝─č├╝neÔÇŁ adam─▒┼č bir ┼čahsiyettir. Zira Osmanl─▒ zorbal─▒─č─▒nda (filmde bu T├╝rk zorbal─▒─č─▒ olarak ge├žer hep) ├Âzg├╝r olamayan Araplar─▒n bunu kendilerinin ak─▒l edebilmelerinin imk├ón─▒ yoktur. Kahramana Frans─▒z ihtil├óli sonras─▒ Bat─▒l─▒ fikirlerin hepsi y├╝klenir. Milliyet├ži ak─▒mlar, ├Âzg├╝rl├╝k yanl─▒s─▒ hareketler olarak yine ├Âzg├╝rl├╝k sava┼č├ž─▒s─▒ ─░ngilizler taraf─▒nda desteklenir. Asl─▒nda kendilerini hep bir kabilenin mensubu olarak tan─▒mlayan Araplar─▒n, tek bir Arap milleti olduklar─▒n─▒ anlamalar─▒ LawrenceÔÇÖ─▒n onlar─▒n i├žindeki cevheri ortaya ├ž─▒karmas─▒ ile m├╝mk├╝n olabilmi┼čtir ancak!

├çok y├Ânl├╝ anlamaya imk├ón veren epik bir film ile Hollywood despotik propaganda filmleri aras─▒nda ├žok bariz baz─▒ farklar vard─▒r. Her ikisinin de ayn─▒ konuyu ele ald─▒─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝nd├╝─č├╝m├╝zde dahi, propagandan─▒n mutlaka kendini ele veren baz─▒ g├Âr├╝n├╝mleri vard─▒r. Bu g├Âr├╝n├╝mlerden bir tanesi filmin i├žerisine yerle┼čtirilmi┼č merkezi kahraman yap─▒s─▒n─▒n cilalanmas─▒d─▒r. Arabistanl─▒ Lawrence filminde bu y├Ânde dikkat ├žeken birka├ž noktay─▒ ├Ârneklemek bu a├ž─▒dan ├Ânemli olabilir.

Arap kabilelerinin baz─▒lar─▒ Prens Faysal emrinde T├╝rklere kar┼č─▒ ba─č─▒ms─▒zl─▒k ve ├Âzg├╝rl├╝k m├╝cadelesi vermektedir. Ancak ak─▒llar─▒na, bu parlak ─░ngiliz subay─▒n─▒n bulu┼člar─▒n─▒n hi├žbirisi gelmez. Tam anlam─▒yla bir oryantalizmin h├╝k├╝m s├╝rd├╝─č├╝ bu anlay─▒┼č, Arap ba─č─▒ms─▒zl─▒─č─▒n─▒ anlatmay─▒ denerken bile Araplar─▒n ├žok ciddi bir ┼čekilde a┼ča─č─▒land─▒─č─▒ bir yap─▒y─▒ g├Âr├╝n├╝r k─▒lar asl─▒nda. AkabeÔÇÖye gidecek olan ├ž├Âl├╝ a┼čmak cesaretini sadece Lawrence g├Âsterir. Bir ara elli ki┼čilik ekipten iki tanesi ├ž├Âlde kaybolur. Kafilenin lideri olan Arap prensi d├óhil b├╝t├╝n Araplar kaybolanlar i├žin art─▒k her ┼čeyin bitti─čini, bir daha geri d├Ân├╝lemeyece─čini, zira art─▒k ÔÇťyaz─▒lm─▒┼č olan─▒n yaz─▒lm─▒┼č oldu─čunuÔÇŁ s├Âylerler. ─░┼čte bu s├Âz, filmin propaganda merkezidir adeta! Araplar dinlerinin anlay─▒┼č─▒ (ya da yanl─▒┼č anlay─▒┼č─▒) sonucu bu tip bir kadercilikten dolay─▒ ÔÇť├Âzg├╝rl├╝klerineÔÇŁ ula┼čamam─▒┼čt─▒r. Ama bir ─░ngiliz, kendi can─▒ pahas─▒na ├ž├Âlde kalan bu iki ki┼čiyi (Arapt─▒r bunlar) kurtar─▒p geri getirmeyi becerebilmi┼čtir. Bu sahnede, Ye┼čil├žam filmlerinde g├Ârd├╝─č├╝m├╝zde midemizin buland─▒─č─▒, ama nedense ba┼čyap─▒t oldu─čuna ikna edildi─čimiz Hollywood filmlerinde g├Âr├╝nce g├Âzlerimizi ya┼čartan t├╝r s├Âzlerden birisi edilir. Lawrence t├╝m Arap tarihini de─či┼čtirecek bir s├Âz s├Âyler: ÔÇťHi├žbir ┼čey yaz─▒lmam─▒┼čt─▒r. Herkes kendi yaz─▒s─▒n─▒ kendisi yazar!ÔÇŁ Bu, filmin i├žinde, ancak bir ─░ngilizÔÇÖin do─čru kavray─▒┼č─▒ ortaya koyabildi─či bir propaganda merkezi olarak hayati ├Ânem arz eder. Zira art─▒k filmdeki b├╝t├╝n sahneler bu sahnenin bir yeniden ├žekimi gibidir. Ayr─▒ kabileler halinde k├Âle olmu┼č Araplara ÔÇť├Âzg├╝rl├╝─č├╝n├╝ÔÇŁ ancak ├Âzg├╝rl├╝kten anlayan bir ─░ngiliz verebilir.

Bu tip propaganda filmlerinde dikkat ├žeken bir unsur daha vard─▒r. Genelde Ye┼čil├žam filmlerinde, mesela Malko├žo─člu, Battal Gazi gibi filmlerde dikkatimizi ├žekti─činde dalga ge├žti─čimiz, ama nedense bu anlay─▒┼člar─▒n prototipinin Hollywood filmleri oldu─čunu g├Âremedi─čimiz bir ┼čeydir bu! ÔÇť├ľtekiÔÇŁ ya da ÔÇťd├╝┼čmanÔÇŁ, yap─▒labilecek b├╝t├╝n incelikli yontmalarla ├žirkinle┼čtirilir. Arabistanl─▒ Lawrence filminde de filmin ├Âtekisi olan T├╝rkler her t├╝rden i┼čkenceyi yapabilen birer barbard─▒rlar. Asl─▒nda Araplar da tam da ─░ngiliz s├Âm├╝rgecili─čine yak─▒┼č─▒r bir incelikte barbar ilan edilir; ama bunun y├Ântemi ile T├╝rklere yap─▒lan aras─▒nda mahiyet fark─▒ vard─▒r. Bir T├╝rk generaline esir d├╝┼čen LawrenceÔÇÖ─▒n u─črad─▒─č─▒ i┼čkence ve T├╝rk generalinin ilk akl─▒na gelenin LawrenceÔÇÖa tecav├╝z etmek olmas─▒ (├ž├╝nk├╝ T├╝rk generali Lawrence gibi farkl─▒ ve asil y├╝zler g├Ârm├╝yordur ├ževresinde!) , ger├žekten filmin en can al─▒c─▒ noktalar─▒ndan birisi olarak dikkat ├žeker. Zira bu sahnede, T├╝rk askerler de olabilecek b├╝t├╝n hain-vah┼či tutumlar─▒n─▒ tak─▒n─▒rlar. Yani film ÔÇťmutlak ├ÂtekiÔÇŁ olan T├╝rkleri hi├ž incelmeye bile gerek duymadan ├žirkinle┼čtirirken, Araplar i├žin biraz daha rafine y├Ântemler kurgular!

Anlamak de─čil, ama kendi anlay─▒┼č─▒n─▒n dayat─▒lmas─▒ olarak tan─▒mlanabilecek s├Âm├╝rgeci mant─▒─č─▒n en rafine y├Ântemlerini sergileyen film, LawrenceÔÇÖ─▒n (ve elbette ─░ngiliz s├Âm├╝rgecili─činin) kendi fikirlerini evrensel olarak dayatan y├Ântemini de g├Âzlerden gizleyemiyor. Nitekim filmde ├Âzg├╝rl├╝k i├žin sava┼čan (Araplar─▒n ├Âzg├╝rl├╝─č├╝ i├žin) Lawrence, T├╝rk generalin tecav├╝z├╝ sonucu ├ž─▒ld─▒rm─▒┼č ve b├╝y├╝k katliamlar yapm─▒┼čt─▒r. ─░┼čte burada rafine propaganda ortaya ├ž─▒kar: Buraya kadar ─░ngilizlerin s├Âm├╝rge kolu olarak b├╝y├╝k i┼č yapan Lawrence ile ─░ngiliz aristokrat askerleri aras─▒nda ba─č kopar. Zira ─░ngiliz askerleri asla katliamlara ve ÔÇťbarbarl─▒─čaÔÇŁ prim vermezler! Filmde verilen mesaj nihai olarak ┼čudur: Arapla┼čan Lawrence sonunda onlar kadar barbar olarak katliamlar yapabilecek hale gelmi┼čtir! ─░┼čte kahraman fig├╝r├╝n├╝n ÔÇť├Âl├╝m├╝ÔÇŁ de burada ayr─▒ bir propaganda unsuru olarak ├Ânem kazan─▒r. Merkez tek bir kahramandan, t├╝m bir ─░ngiltereÔÇÖye kaym─▒┼č ve g├Ârev ba┼čar─▒ ile sonu├žlanm─▒┼čt─▒r!

Hollywood sinemas─▒n─▒n, Amerikan ve ─░ngiliz s├Âm├╝rgeci tutumlar─▒n─▒n propaganda kollar─▒ndan oldu─čunu d├╝┼č├╝n├╝rsek asl─▒nda ┼ča┼č─▒racak bir ┼čey yok. Milliyet├žilikleri azd─▒rarak b├Âl-par├žala-y├Ânet tavr─▒n─▒ g├╝n├╝m├╝zde dahi ba┼čat unsur olarak kullanan, uzun y├╝zy─▒llar birlikte ya┼čam─▒┼č insanlar─▒n ortak y├Ânlerini unutturup, birbirlerine kar┼č─▒t y├Ânlerini cilalayan ve keskinle┼čtiren propagandan─▒n olmazsa olmaz─▒ olan Hollywood sinemas─▒n─▒n bu yap─▒t─▒ bu a├ž─▒dan sonraki filmlerin de tam bir ┼čablonu olmaktad─▒r. Bir ba┼čyap─▒t m─▒d─▒r? Benim i├žin b├╝y├╝k b├╝t├želi bir propaganda filmidir. Ne sinematografi olarak, ne hik├óye olarak pek bir anlam─▒ olmayan, ama ├žok ba┼čar─▒l─▒ bir propaganda filmiÔÇŽ Film sanat─▒n─▒n ahlaks─▒zl─▒─ča, tek yanl─▒l─▒─ča ve s├Âm├╝rgecili─če nas─▒l ara├ž k─▒l─▒nd─▒─č─▒ g├Âr├╝lmek isteniyorsa mutlaka izlenmeli.


  25815 defa G├Âr├╝nt├╝lendi.

**********************

T├╝m yaz─▒, yorum ve i├žerikten imza sahiplerinin kendileri sorumludur. Yay─▒mlanm─▒┼č olmalar─▒, bu g├Âr├╝┼čleri Tuncay Y─▒lmazer'in benimsedi─či anlam─▒na gelmez. Yorum b├Âl├╝m├╝ ├Âzg├╝r bir tart─▒┼čma ortam─▒ yaratmak i├žin vard─▒r. Ancak sald─▒rgan ve d├╝zeysiz yorumlar yay─▒nlanmayacakt─▒r. E─čer bu siteye ilk kez yorum yaz─▒yorsan─▒z, yorum kurallar─▒na g├Âzatman─▒z─▒ istirham ederiz.

**********************

Makaleye Yorum Ekle

 

YORUMLAR

KATEGOR─░DEK─░ D─░─×ER BA┼×LIKLAR

21/02/2013 - 10:46 Muhte┼čem Y├╝zy─▒l Tart─▒┼čmalar─▒ ( Enver G├╝l┼čen )

21/10/2012 - 16:58 '├çanakkale Ge├žilmez' Ama B├Âyle de ├çekilmez (U─čur Vardan)

17/02/2012 - 11:15 Fetih 1453 te ─░stanbul Ku┼čatmas─▒yla ─░lgili Bilgilerimiz Alt├╝st Edilmi┼č (Erhan Afyoncu)

14/01/2011 - 00:14 "H├╝r Adam" ve Maneviyat├ž─▒ Sinema ├ťzerine (Enver G├╝l┼čen)

21/07/2010 - 19:09 Ari Folman'─▒n Be┼čir'le Vals filmi ├╝zerine... (Enver G├╝l┼čen)

22/04/2010 - 21:08 Bir Hollywood Yan─▒lsamas─▒: "The Hurt Locker" (Enver G├╝l┼čen)

03/09/2009 - 16:02 Propaganda Filmlerinin Bir Prototipi olarak Arabistanl─▒ Lawrence (Enver G├╝l┼čen)

21/05/2009 - 14:02 Enver G├╝l┼čenÔÇÖle ÔÇťSava┼č ve SinemaÔÇŁ Yaz─▒lar─▒-1 ÔÇťB├╝y├╝k Aldan─▒┼čÔÇŁ Y├Ân: Jean Renoir (1937)

30/04/2009 - 18:55 Enver G├╝l┼čen'le Sava┼č ve Sinema ├ťzerine... ( Tuncay Y─▒lmazer )